Mobilitat

Tot a punt per a l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Sant Cugat

28/04/2021
Comparteix aquesta notícia

L’1 de maig la mobilitat de Sant Cugat canviarà de forma substancial. L’Ajuntament i l’AMB ja ho tenen tot preparat per a l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la primera d’àmbit local que es posa en marxa a l’àrea metropolitana de Barcelona. L’objectiu de la ZBE Sant Cugat -que segueix el mateix esquema d’accés i circulació de la ZBE Rondes BCNés reduir la contaminació ambiental i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública. Aquesta iniciativa forma part del Pla d’Acció d’Emergència Climàtica de Sant Cugat.

El tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat i Seguretat, Pere Soler; la regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l’Emergència Climàtica, Alba Gordó; i el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, han ofert una roda de premsa aquest matí per recordar el funcionament de la ZBE que es posarà en marxa a partir d’aquest dissabte.

Com funcionarà?

La ZBE comprèn una àrea de 4 km2 del municipi i està delimitada per la carretera de Vallvidrera, la ronda Nord, l’avinguda de Roquetes, el carrer de Sant Crist Llaceres i el passeig de Valldoreix. Els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT (Zero emissions / ECO / B / C) no podran accedir ni circular per la ZBE local de Sant Cugat de dilluns a divendres de 7 a 20 h. Tota la informació es pot consultar a https://santcugat.cat/zbe.

Moratòries

Per tal de facilitar un període d’adaptació, l’Ajuntament ha activat un conjunt de moratòries abans de començar a imposar sancions:

  • Motos i cotxes: el règim sancionador per als vehicles M1 i L (motos i cotxes) entrarà en vigor 6 mesos després, és a dir: l’1 de novembre del 2021.
  • Furgonetes, camions i autobusos: el règim sancionador per als vehicles N1, N2, N3, M2 i M3 (furgonetes, camions i autobusos) entrarà en vigor 12 mesos després, és a dir: l’1 de maig del 2022.
  • Camions mercaderies al Polígon can Magí: el règim sancionador per als vehicles N2 i N3 (camions grans de mercaderies) que circulin dins l’àmbit del Polígon de Can Magí entrarà en vigor 5 anys després, és a dir: l’1 de maig del 2026.
  • Vehicles professionals (motos i cotxes): el regim sancionador entrarà en vigor l’1 de maig del 2022 (12 mesos després) per a les motos i cotxes (vehicles M1 i L) dedicats a l’exercici de l’activitat professional d’autònoms que tinguin ingressos baixos (inferiors a 2 vegades l’indicador de renda d’efectes múltiples (IPREM). En aquest cas concret, per obtenir aquesta moratòria cal sol·licitar-ho al web https://zberegistre.ambmobilitat.cat

Exempcions i Autoritzacions puntuals

D’altra banda, cal recordar que també hi ha un conjunt d’exempcions i autoritzacions puntuals en alguns casos concrets. Per acollir-s’hi, cal sol·licitar-ho al web https://zberegistre.ambmobilitat.cat

Exempcions:

  • Vehicles de serveis: afecta els vehicles que presten serveis mèdics, serveis funeraris, protecció civil, bombers, policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.
  • Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR)
  • Persones amb autorització sanitària: vehicles per a persones amb malalties que els condicionen l’ús del transport públic o que hagin de fer tractaments mèdics de manera periòdica.

Autoritzacions puntuals:

  • Autoritzacions diàries: afecten tots els tipus de vehicles que necessitin un accés esporàdic a la ZBE.
  • Autoritzacions d’activitats temporals: afecten tots els tipus de vehicles de serveis singulars que necessitin un accés esporàdic a dins la ZBE, com els serveis de transport amb autoritzacions especials i vehicles especials, vehicles amb autorització dels ajuntaments per activitats singulars (obres o ocupacions de la via pública).
  • Vehicles estrangers: afecta els vehicles estrangers que compleixin els requisits tecnològics d’accés a la ZBE.

Quines alternatives existeixen en cas de tenir un vehicle sense etiqueta i no poder entrar a la ZBE?

A la perifèria de la ZBE hi ha un aparcament dissuasiu per a vehicles (Park&Ride), concretament a l’avinguda de Roquetes. Des d’aquest punt, es pot agafar un autobús llançadora que connecta ràpidament amb el centre de la ciutat. El bus té una freqüència de pas d’aproximadament 10 minuts. A més a més, l’Ajuntament està estudiant la possibilitat de crear un altre aparcament dissuasiu a la zona de la carretera de Rubí (prop de l’empresa Boehringer).

A més a més, Sant Cugat compta amb 8 estacions de tren (7 FGC+1 Rodalies), 11 línies d’autobús urbà, 5 línies d’autobús interurbà i prop de 50 km de carrils bici que enxarxen el municipi.

Sistema de control i sancions a partir de l’1 de novembre

El control de vehicles es realitzarà automàticament mitjançant un sistema de lectura de matrícula amb càmeres fixes als semàfors i un cotxe policia amb càmera. Les infraccions – que seran d’entre 100 i 500€- es començaran a aplicar a partir de l’1 de novembre per donar un període d’adaptació a la ZBE. Els ingressos de les multes finançaran actuacions per impulsar la mobilitat neta i saludable.

Dubtes?

La ciutadania pot recuperar la sessió informativa que es va fer al canal YouTube de l’Ajuntament de Sant Cugat: https://www.youtube.com/watch?v=V8knIICHJwc.

A més, per resoldre dubtes la ciutadania també disposa d’aquests canals de comunicació:

Atenció Ajuntament:

  • En línia: [email protected]
  • Telefònica: 010
  • Presencial: Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC), plaça de la Vila 1, amb cita prèvia

Atenció AMB: