Mobilitat

Sant Cugat s’adapta als nous límits de velocitat en vies urbanes

11/05/2021
Comparteix aquesta notícia

Sant Cugat ja ho té tot a punt perquè avui mateix entrin en vigor els nous límits de velocitat en vies urbanes, aprovats pel govern de l’Estat a través d’una modificació del Reglament General de Circulació. Cal recordar que són:

• 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera.
• 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació.
• 50 km/h en vies de dos o més carrils per sentit de circulació.

Des del passat mes de desembre l’Ajuntament ha anat modificant la senyalització del municipi per adaptar-la als nous límits de velocitat. En total s’han canviat 600 senyals (horitzontals i verticals). A més a més, s’han pintat símbols de la bicicleta (“sharrows”) a les calçades d’un sol carril per sentit amb l’objectiu de fomentar la seva circulació pel centre de la calçada i incrementar la conscienciació dels conductors dels vehicles motoritzats respecte els i les ciclistes.

José Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transports: “aquest govern ha apostat des del primer moment per la lluita contra el canvi climàtic. Dins les diverses mesures per millorar la qualitat de l’aire i gaudir d’una ciutat més saludable, hi ha la creació de la ZONA 30 per tal d’aconseguir una reducció de la velocitat, la contaminació, l’accidentalitat i assegurar així un entorn molt mes pacificat i segur”.

Amb aquests canvis pràcticament tota la ciutat passa a ser Zona 30 km/h. Només es mantindran trams de 50 km/h en les vies amb dos carrils en el mateix sentit de circulació (com podrien ser la Ronda Nord o l’avinguda Via Augusta). En canvi, pel que fa al centre de la ciutat, els carrers amb plataforma única seran de 20 km/h.

Els beneficis de reduir la velocitat

Aquests canvis han vingut motivats per l’efecte directe que té la reducció de la velocitat en la reducció de la sinistralitat. A més, no suposen una reducció de la fluïdesa del trànsit ja que els vehicles a motor en els seus desplaçaments als centres urbans no superen velocitats mitjanes superiors als 20 km/h.

D’altra banda, tal com s’indica al Reial Decret 970/2020 aprovat pel govern de l’Estat, hi ha diversos estudis que demostren que el risc de morir com a conseqüència d’un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 km/h respecte a un que circuli a 50 km/h.