Mobilitat

Sant Cugat acull un projecte europeu per fomentar la intermodalitat entre bici i tren

05/07/2021
Comparteix aquesta notícia

La necessitat de reduir l’ús del vehicle privat tant per alliberar espai a les ciutats com per lluitar contra l’emergència climàtica comporta un canvi en els hàbits de mobilitat. Amb l’objectiu de millorar aquests problemes mediambientals i urbans s’ha desenvolupat una prova pilot, gestionada per l’AMB a través del servei Bicibox, al complex Mira-sol Centre (Sant Cugat del Vallès), que pretén fomentar la intermodalitat entre la bici i el tren en un punt estratègic de la ciutat situat al costat de l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Mira-sol. El projecte està finançat per l’EIT Urban Mobility, un organisme de l’European Institute of Innovation & Technology (EIT), finançat per la Unió Europea.

La prova pilot, batejada com a HUB SANT CUGAT, consisteix en obrir un espai amb un servei Bicibox (aparcament segur de bicicletes), que inclou 18 aparcaments i també el primer espai de Bicibox per a tricicles de càrrega compartits (que es poden demanar en préstec per repartir mercaderies d’últim quilòmetre). També s’ha instal·lat dotze taquilles amb endolls per carregar les bateries de les bicicletes, un taulell de reparació i un inflador.

El HUB SANT CUGAT està pensat com un espai que promocioni la intermodalitat entre l’estació de FGC de Mira-sol i l’ús de les bicicles privades i els tricicles de càrrega compartits. Aquest punt de connexió intel·ligent (smart hub) crea sinergies que impliquen un augment del transport públic i a la vegada faciliten una mobilitat neta i saludable amb vehicles de mobilitat personal i de distribució urbana de mercaderies amb tricicles de càrrega compartits.

Aquest matí s’ha presentat aquest nou espai amb la presència de l’alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla; la presidenta de FGC, Marta Subirà; el director de Mobilitat de l’AMB, Joan Maria Bigues; el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo; la regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l’Emergència Climàtica, Alba Gordó; la directora executiva de Carnet, Laia Pagès; i el director del Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori de la UPC, Estanislau Roca.

Un consorci format per l’AMB, l’Ajuntament de Sant Cugat, FGC, CARNET – CIT UPC i la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech (UPC) ha tirat endavant aquest projecte, que és d’abast europeu i està finançat per l’EIT Urban Mobility. Es preveu implementar proves pilot com la de Sant Cugat en sis ciutats i metròpolis europees amb l’objectiu de desenvolupar i validar solucions de centres de mobilitat eficaços i econòmicament viables. Amb aquesta iniciativa es buscarà resposta a preguntes com on, com i quines dimensions han de tenir aquests nous espais d’intermodalitat a les ciutats europees. En el marc d’aquest projecte, les ciutats que hi participen proporcionen diferents contextos i necessitats que permeten preveure la implantació adequada dels hubs. A part de Sant Cugat, se n’instal·laran a Portugal (Lisboa i Setúbal) i als Països Baixos (Helmond, Eindhoven i Amsterdam).

La mobilitat, clau en la lluita contra l’emergència climàtica

En un món greument afectat pel canvi climàtic i amb una pressió creixent sobre l’espai públic de les ciutats, hi ha una clara necessitat d’aplicar solucions de mobilitat innovadores efectives. L’ús de modes de transport compartits com la bicicleta, la bicicleta elèctrica i altres dispositius de mobilitat personalitzada s’està estenent a les ciutats.

Impulsar nous centres de mobilitat als afores de les ciutats o als barris pot ser una solució sòlida per promocionar aquests modes de transport que evitin l’ús del vehicle privat, uns centres que, a més, poden proporcionar serveis secundaris de qualitat. Els hubs de mobilitat ofereixen una solució integrada de serveis, ja que agrupen físicament i geogràficament els nous modes de transport compartit i els serveis de transport públic existents. A més, aquests nodes es troben estratègicament situats a les zones urbanes on la demanda de transport es cobreix amb l’oferta d’alternatives al cotxe privat des d’una perspectiva multimodal. L’Smarthub facilita la intermodalitat, l’ús compartit d’espai per a la mobilitat i promou la integració de serveis tant de caràcter públic com privat.

Aquest projecte europeu preveu recollir tota la informació relacionada amb les sis proves pilot per poder desenvolupar una eina de planificació integrada per a aquest tipus de centres de mobilitat que permeti estendre l’experiència en altres punts de la ciutat.