Territori

Menys soroll de l’AP-7 al barri de Mas Gener

15/03/2019
Comparteix aquesta notícia

L’Ajuntament de Sant Cugat valora molt positivament el projecte constructiu de mesures correctores del soroll que provoca l’Ap-7 al seu pas pel barri de Mas Gener. La proposta, que ha elaborat l’empresa Bagh Técnica per encàrrec del Ministeri de Foment, aposta per construir pantalles acústiques d’entre 6 i 8 metres d’alçada, com reclamava des de fa anys el consistori.

Així ho han explicat representants del Ministeri al tinent d’alcalde de Territori i Medi Ambient, Joan Puigdomènech, i al president de l’APV Mas Gener, Josep Lluís Lolo, durant una reunió per presentar-los el projecte abans d’iniciar la seva tramitació.

La proposta de Bagh Técnica parteix de les mesures sonomètriques que va fer la mateixa empresa a finals del 2017 i que constaten que en diferents punts del barri se supera el nivell de decibels permès per la llei tant en horari diürn com en horari nocturn.

Davant d’aquesta problemàtica, aquesta enginyeria proposa la construcció de pantalles d’entre 6 i 8 metres d’alçada i paral·leles a l’autopista per aïllar el barri del soroll del trànsit, especialment en els trams del carrer Folch i Torres i del carrer Guadalajara.

Concretament, plantegen dos tipus de solucions:

• Pantalles vegetals: estructures metàl·liques plenes de terra i recobertes amb plantes trepadores per minimitzar l’impacte visual.

• Pantalles metàl·liques: estructures més estretes que s’instal·len en els punts on no hi ha prou espai per posar-hi pantalles vegetals.

A més. el projecte també preveu construir pantalles perpendiculars als extrems dels carrers Folch i Torres i Guadalajara, de manera que dibuixin una L i evitar així que el soroll es pugui colar pels costat.

Aquesta proposta, que ara haurà de tramitar i aprovar el Ministeri de Foment, coincideix amb la diagnosi del problema i amb la solució que reclama des de fa anys el consistori i que ja va fer constar en les al·legacions al Plan de Acción contra el Ruido (2a. Fase) de las carreteres de la Red del Estado en régimen de concesión.
Es tracta, per tant, d’un pas important per resoldre una problemàtica que tant el veïnat de Mas Gener com l’Ajuntament lluiten per resoldre des de 2013:

RELACIÓ DE LES ACTUACIONS DUTES A TERME:

• Maig de 2013: el ple de Sant Cugat aprova una moció institucional, amb suport de tots els grups municipals, per aplicar mesures protectores contra la contaminació acústica causada per les infraestructures viàries que hi ha al municipi. En el cas de l’AP7, s’insta al Ministeri de Foment a revisar la seva proposta d’actuació contra el soroll i a posar asfalts sonoreductors en el tram d’autopista que passa pel municipi.

• Octubre – novembre de 2013: A petició de l’Ajuntament de Sant Cugat, l’Oficina Tècnica d’Avaluació i Gestió Ambiental de la Diputació de Barcelona fa mesures sonomètriques per avaluar el nivell de soroll de l’AP7-B30 al pas per Mas Gener. Els resultats indiquen un incompliment dels objectius de qualitat en horari diürn i, especialment, en horari nocturn, quan se sobrepassa en més de 3 dB.

• 24 de febrer de 2014: S’informa per carta al Ministeri de Foment dels resultats obtinguts per l’estudi tècnic fet per la Diputació i se sol·licita que es tinguin en compte a l’hora de fer el nou mapa estratègic de soroll.

• Juliol de 2016: l’Ajuntament contracta a l’empresa AV Enginyers un Estudi d’Impacte Acústic de l’autopista Ap7 al seu pas per Mas Gener.

• 1 de febrer de 2017: L’Estudi d’Impacte Acústic fet per AV Enginyer conclou que cal fer una nova pantalla acústica d’alçada molt superior a la que proposa el Plan de Acción contra el Ruido (2a. Fase) de las carreteres de la Red del Estado en régimen de concesión (autopistas de peaje) del Minisiteri de Foment.

• 28 de febrer de 2017: l’Ajuntament de Sant Cugat presenta al·legacions al Plan de Acción contra el Ruido, i demana mesures complementàries.

• Maig de 2017: el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament envia una carta a la Direcció General de Carreteres del Ministeri de Foment sol·licitant una reunió per explicar les al·legacions formulades al Plan de Acción contra el Ruido. Finalment, es reuneixen amb el responsable de la demarcació de Carreteres de l’Estat a Catalunya.

• Setembre de 2017: el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament torna a sol·licitar una reunió urgent amb la Direcció General de Carreteres per explicar les al·legacions.

• 24 i 25 d’octubre de 2017: l’empresa Bagh Tècnica, contractada pel Ministeri de Foment, repeteix les mesures dels nivell de soroll en els dos punts valorats al 2013.

• Desembre de 2017: el ple de l’Ajuntament de Sant Cugat aprova una moció dels grups municipals d’ERC-MES, PDeCAT-Demòcrates, CUP-PC, ICV-EUiA i PSC per resoldre els problemes de soroll a Mas Gener i donar suport al veïnat en les accions judicials que decideixin emprendre.

• Febrer de 2018: el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament sol·licita per escrit a la Direcció General de Carreteres els resultats de l’estudi acústic fet per Bagh Tècnica.

• Març de 2018: el ple municipal aprova un requeriment a la Direcció General de Carreteres demanant d’adopció de mesures concretes d’apantallament i estudi d’impacte acústic a l’autopista AP7 al seu pas pel terme municipal de Sant Cugat.

• Maig de 2018: el regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament torna a demanar per escrit a els resultats de l’estudi d’impacte acústic i informació sobre les mesures a implementar a la zona de Mas Gener.

• Maig de 2018: els serveis tècnics de l’Ajuntament contacten per correu electrònic amb el responsable de la Direcció General de Carreteres, per demanar informació dels resultats de l’estudi fet per l’empresa Bagh Técnica i una previsió de la implementació de mesures per reduir el soroll de l’Ap7-B30 al barri de Mas Gener.

• Juliol de 2018: el regidor de Medi Ambient envia una carta al nou responsable de la Direcció General de Carreteres, informant-lo de la problemàtica i sol·licitant una reunió per exposar-li les al·legacions presentades per l’Ajuntament al Plan de Acción contra el Ruido.

• Setembre de 2018: l’alcaldessa envia una carta a la delegada del govern espanyol a Catalunya sol·licitant que faci de mediadora per poder tenir una reunió amb els responsables de la Direcció General de Carreteres per tractar aquesta qüestió. Setmanes més tard, des de la delegació contacten amb l’Ajuntament per mediar en aquesta qüestió.

• 24 d’octubre: s’envia una nova carta al Ministeri de Foment reclamant data per una reunió per parlar d’aquesta qüestió.

• 26 de novembre: hi ha una reunió al Ministeri de Foment a Madrid, entre representants de l’Ajuntament i del veïnat de Mas Gener i responsables de la Direcció General de Carreteres.

• 7 de març de 2019: nova reunió a la Demarcació de Carreteres del Ministeri de Foment, a Barcelona, per presentar el projecte de Bagh Técnica a l’Ajuntament i a l’APV Mas Gener.