Entra en funcionament el nou itinerari per a bicis i vianants de la rotonda de l’Hipòdrom
El carril vol afavorir una mobilitat alternativa al vehicle privat i incrementar l’espai urbà per als vianants
En un futur està previst connectar aquest nou carril bici amb l’Anella de Mobilitat Verda (centre de Sant Cugat) i allargar-lo fins a Rubí. Es convertirà, per tant, en una gran via de mobilitat sostenible
Ja es pot circular pel nou itinerari per a vianants i bicicletes de la carretera de Rubí, en el tram comprès entre la plaça del Xic, la rotonda de l’Hipòdrom i el carrer Prat de la Riba. Les obres, aturades des del mes de setembre de 2019 per la fallida de l’empresa adjudicatària, es van reprendre el mes de juliol i s’han completat en els tres mesos previstos.
Pere Soler, tinent d’alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat, Seguretat i Transport : “És un greuge que s’arrossegava de l’anterior govern i que hi hem posat remei per tal de poder continuar la pacificació del trànsit cap al centre comercial i garantir la seguretat de vianants i bicicletes, estem treballant ja per a les següents fases i poder connectar amb Rubí a través d’una via, còmode, segura i amable”
La posada en marxa dels semàfors dóna el tret de sortida a l’ús per part de la ciutadania del nou carril, que pretén afavorir una mobilitat alternativa al cotxe privat i incrementar l’espai urbà per als vianants. Alineada amb el Pla d’Emergència Climàtica de Sant Cugat i amb la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions, la nova infraestructura vol ser un impuls per fomentar la millora de la qualitat de l’aire a través d’una mobilitat més sostenible.
Jose Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport: “La nova via és una aposta més per part del govern de la ciutat per crear infraestructura ciclable i itineraris de vianants directes i segurs, per permetre que els desplaçaments a peu i en bicicleta siguin més competitius respecte als desplaçaments amb vehicle privat motoritzat i així contribuir al canvi d’hàbits de la ciutadania.”
Cronologia
L’itinerari es va començar a construir el mes de febrer de 2019 amb una durada aproximada de 6 mesos (juliol), tot i que finalment es va posposar fins al mes de setembre del mateix any, moment en què es van aturar les obres per la fallida de l’empresa adjudicatària (Técnicas para la mejora de la movilidad, S.L.), que només havia executat una part del carril corresponent al tram entre la plaça del Xic i el carrer Prat de la Riba, amb un pressupost de 234.978, 41€ (IVA inclòs).
A partir d’aquell moment es va iniciar el procés d’una nova licitació per acabar els treballs. El 17 de febrer de 2021, la Junta de Govern Local va donar el vistiplau al nou projecte, que incloïa millores en seguretat com l’enllumenat o diferents tipus de paviments per delimitar els espais.
L’obra es va adjudicar amb dos lots a: Obra civil: Asfaltos Barcino, S.L. (131.953,91€ IVA inclòs) i Jardineria i rec: Projectes i Manteniments Ecoverd, S.L (48.496,74€ IVA inclòs).
El 21 de juliol de 2021 es van reprendre les obres que, finalment, s’han completat en el termini de tres mesos, establert en la licitació.
Noves fases per completar la Bicivia
El nou carril bici no s’ha dissenyat de forma isolada sinó per convertir-se en una gran via de mobilitat sostenible que connectarà Sant Cugat i Rubí.
Per una banda, està previst allargar el carril bici des de la rotonda de l’Hipòdrom fins al Centre Comercial Sant Cugat i l’inici del terme municipal de Rubí.
Per l’altra, l’Ajuntament ja ha contractat l’obra per connectar amb carril bici l’avinguda Rius i Taulet entre la rotonda del Xic fins a l’Av. Graells. Les obres d’aquest tram s’han iniciat aquesta setmana i es preveu que s’executin aproximadament en un mes (4 desembre). Els treballs adjudicats a l’empresa Obres i Serveis Roig, S.A. per valor de 120.939, 38€ (IVA inclòs), compten amb el suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
Un cop finalitzats els treballs s’iniciaran les fases II i III del projecte que contemplen la connexió de carrer Prat de la Riba a av. dels Països Catalans i la d’av. Països Catalans a la plaça dels Carreters. Es preveu que l’aprovació inicial dels projectes es faci en el ple municipal del mes de desembre.
Per últim, el projecte del tram que va de la plaça dels Carreters al Leroy Merlin està en tràmit, pendent de la seva aprovació definitiva per part de la Junta de Govern Local i posterior publicació al BOPB.
Una vegada realitzades totes aquestes connexions, aquest carril bici tindrà una llargada de 2’5 quilòmetres que unirà l’Anella de Mobilitat Verda (centre de Sant Cugat) i Rubí. Aquest projecte forma part de la xarxa ciclable Bicivia de l’AMB per unir de manera ràpida, sostenible i segura una vintena de municipis metropolitans.