El ple municipal celebrat avui ha aprovat una moció institucional per homenatjar la figura d’Arturo Pomar (Palma 1931 – Sant Cugat 2016), conegut com el nen prodigi dels escacs. Pomar va venir a viure a Sant Cugat l’any 1971 i va fer arrels al municipi, on va passar més de la meitat de la seva vida.
Amb 12 anys, Pomar es va fer cèlebre en fer taules en el Torneig Internacional de Gijón amb el campió del món del moment, Alexander Alekhine. Pomar és des de llavors el jugador més jove que mai hagi fet taules amb un campió del món amb un control de temps normal.
L’any 1946, i encara amb 14 anys, va aconseguir erigir-se amb el Campionat d’Espanya absolut, la qual cosa aconseguiria sis vegades més en els anys 1950, 1957, 1958, 1959, 1962 i 1966. Paral.lelament, l’any 1950 va aconseguir la categoria de Mestre Internacional i el 1962 la de Gran Mestre Internacional, la més alta que concedeix la Federació Internacional d’Escacs, havent estat el primer jugador de l’estat en aconseguir aquest títol. En aquest mateix any, va ser capaç de fer taules amb el mític jugador Bobby Fischer en el Torneig interzonal d’Estocolm.
La moció aprovada al ple acorda reconèixer “la figura d’Arturo Pomar Salamanca com a genial jugador d’escacs” i denominar una via o plaça pública del nostre municipi com “Arturo Pomar”, segons informe preceptiu de la Comissió de Nomenclàtor. També s’impulsarà conjuntament amb els clubs d’escacs locals la celebració anual d’un esdeveniment esportiu centrat en el món dels escacs.
3 Mocions institucionals, 3 Declaracions Institucionals i 1 moció
El ple de novembre també ha aprovat:
- Declaració institucional d’adhesió al manifest “Ciutats per la vida” proposada per Amnistia Internacional.
- Declaració institucional d’adhesió al Dia Mundial de la Infància 2022 proposat per UNICEF Comitè Catalunya, sota el lema “drets i emocions”.
- Declaració institucional del 25 de novembre (Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones).
- Moció institucional en suport al comerç davant l’elevada inflació i l’augment dels costos de l’energia: l’acord estableix fer “un cens de negocis en dificultats amb motiu de l’increment dels costos derivats de l’energia” i desenvolupar un pla amb ajuts directes.
- Moció institucional per la creació d’una oficina de suport a les entitats del municipi per la gestió i tramitació de les subvencions: el text acorda “fer possible la creació d’una Oficina d’atenció i suport a les entitats pel desenvolupament dels projectes en l’àmbit municipal”.
- Moció institucional de suport a les dones iranianes i en defensa dels drets fonamentals: l’acord condemna l’assassinat de la Mahsa Amini i la Hadis Najafi a mans de la policia de la moral de l’Iran, l’empresonament de periodistes i les “vulneracions dels drets humans a la vida, la integritat física, la llibertat d’expressió, d’associació i reunió, que s’estan produint a la República Islàmica d’Iran”.
- Moció per l’aprovació del Manifest de l’acord social per l’amnistia i l’autodeterminació. S’ha aprovat amb els vots a favor d’ERC, CUP i JUNTSXSC i els vots en contra de PSC, C’s i la regidora no adscrita. L’acord expressa el suport a l’amnistia -entesa com la necessitat d’una solució col·lectiva i integral per a totes les persones exiliades, encausades i represaliades- i l’autodeterminació -entesa com la necessitat d’un marc de resolució democràtica basat en el respecte a l’exercici de la lliure determinació de la societat catalana-.
Foto Arturo Pomar: De Nationaal Archief – http://proxy.handle.net/10648/a8a7e166-d0b4-102d-bcf8-003048976d84, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64858867