Ajuntament

L’Ajuntament multiplica els recursos socials i els ajuts a l’habitatge per atendre la crisi de la COVID-19

12/05/2020
Comparteix aquesta notícia

L’Ajuntament s’ha vist obligat a multiplicar els recursos socials per cobrir les necessitats bàsiques dels col·lectius més afectats pels efectes de la pandèmia de la COVID-19: gent gran, persones amb dependència i famílies amb pocs recursos.

Cal tenir en compte que, des de l’inici d’aquesta crisi, els serveis municipals han atès 4.126 persones. Una xifra que ha augmentat un 46% respecte el nombre de persones que l’Ajuntament atenia abans d’aquesta situació tan excepcional.

Per fer balanç de les actuacions dutes a terme els darrers dos mesos, la tinenta d’alcaldia de Drets Socials i Igualtat, Núria Gibert, ha ofert aquest migdia una roda de premsa virtual on ha aprofitat també per anunciar algunes de les noves mesures que impulsarà l’Ajuntament.

Núria Gibert: “Hem centrat els nostres esforços en pal·liar els efectes d’aquesta crisi cobrint les necessitats bàsiques i reforçar al màxim la cohesió social al municipi. En primer lloc ens hem centrat en atendre les urgències, però també estem mirant més enllà; avançant-nos a les necessitats que han de venir reforçant les polítiques d’habitatge, els ajuts, l’acompanyament a tothom qui ho necessiti. Per assegurar que ningú es quedi enrere, hem de seguir potenciant els serveis públics”.

Ampliació cartera de serveis, ajuts i seguiment persones vulnerables. Els serveis socials cuiden la ciutat

Els serveis socials de Sant Cugat s’han reformulat internament, han reorganitzat els protocols i han ampliat recursos a mesura que ha avançat la crisi sanitària i la social. S’han dut a terme les següents actuacions:

• 729 targetes moneder que fins ara han servit per repartir 189.799’81 €
• 34 ajuts d’urgència (4.856€) destinats a recursos de primera necessitat
• 88 actuacions de suport a xarxes de voluntariat (Creu Roja, Xarxa i Grup Nucli)
• 1.256 seguiments a persones amb dependència i gent gran
• Nou projecte d’àpats a domicili (33 famílies)
• Nou projecte lots d’aliments (43 famílies)
• Servei d’ajuts al domicili, neteja de manteniment i teleassistència: 230 serveis
• 42 persones han estat ateses pel servei de suport psicològic
• Repartiment de 375 contes durant la setmana de Sant Jordi a infants de famílies amb vulnerabilitat social

Habitatge i residències

Davant la situació econòmica generada per la COVID-19, la tinenta d’alcaldia ha aprofitat la roda de premsa per fer una crida a obrir processos de renegociació i/o condonació de part del lloguer. Per afavorir-ho, ha anunciat una bonificació del 75% de l’IBI per als propietaris que es prestin a aplicar-ho als seus arrendataris.

Paral·lelament, l’Ajuntament contractarà un servei d’intermediació per afavorir els acords entre propietaris i llogaters. Gibert també ha apel·lat a la necessitat de tenir un conveni entre la Generalitat i les empreses subministradores de serveis (aigua, llum i gas) per a la condonació de factures de famílies en vulnerabilitats social.

D’altra banda, l’Ajuntament destinarà un suplement de 200.000€ més a les ajudes d’habitatge gestionades per l’Agència Catalana de l’Habitatge. Algunes de les altres actuacions relacionades amb l’habitatge que s’han dut a terme des de l’inici de la pandèmia són:

• Facilitar un allotjament temporal a 8 persones (que han patit pèrdua de l’habitatge)
• Atorgar 45.474€ en ajuts destinats a la cobertura de necessitats habitacionals. S’ha ajudat un total de 147 famílies

A part de l’habitatge, l’altra gran prioritat ha estat el suport a les residències de gent gran i de persones amb discapacitat de Sant Cugat. L’Ajuntament, en coordinació amb la Generalitat, s’ha encarregat de la desinfecció interior i exterior d’aquests centres. Per fer-ho ha contractat una empresa especialitzada per desinfectar com a mínim un cop per setmana l’interior de cada un dels edificis. Així mateix, a través de protecció civil i dels agents de civisme l’Ajuntament ha repartit material de protecció sanitària (mascaretes, guants, gels…) per atendre les necessitats dels centres.

També s’ha posat en marxa un dispositiu de descans i pernoctació en un recinte hoteler per a les treballadores de les residències (especialment per aquelles qui vivien amb personal de risc i en el moment de més baixes laborals) durant tres setmanes, s’ha creat un canal de Telegram d’informació directa amb els familiars per anar informant de la situació sanitària i de les accions que portava a terme l’Ajuntament, s’ha fet arribar tauletes i punts de connexió wifi per a què les residències posessin els usuaris en contacte amb les seves famílies, s’ha tingut contacte setmanal amb les directores de les residències i diari amb una treballadora de l’àmbit per fer seguiment de les seves necessitats i ajudar-los amb la gestió amb Generalitat. Finalment també s’ha fet arribar suport emocional i psicològic a les professionals de les residències, així com àpats a les que han dormit a l’hotel.

Violència masclista

El nombre de trucades al telèfon gratuït d’atenció a la víctima de violència de gènere (900 900 120) ha augmentat un 117% a Sant Cugat si comparem les trucades fetes des de l’1 de gener fins al 15 de març (14 trucades en 76 dies) amb el període de confinament (del 16 de març al 19 d’abril han trucat 16 dones en 35 dies).

El Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD) de l’Ajuntament ha continuat molt actiu per atendre aquesta situació. En aquesta etapa ha augmentat el risc de les dones que pateixen violència masclista perquè viuen les 24h amb la persona agressora o perquè la persona s’ha pogut separar però està sola. Des del SIAD es fa l’acompanyament i seguiment a través de trucades, whatsapp o videotrucades (en els casos que és possible) i amb les dones amb més risc el seguiment arriba a ser diari.

D’altra banda, el SIAD ha continuat oferint servei d’atenció psicològica a infants que han patit violència masclista, servei de suport psicològic grupal per a dones que han patit violència masclista i servei d’assessoria jurídica per a dones.

Xarxes de suport i treball conjunt administració i ciutadania organitzada.

Durant aquestes setmanes l’àmbit de Drets Socials ha treballat colze a colze amb les entitats socials Càritas, Creu Roja i Gilgal, però també amb 4 xarxes de suport mutu integrades per uns 400 veïns voluntaris, que coordinadament amb serveis socials han arribat arreu.

Amb una formació, equipament i coordinació específiques, aquestes xarxes han estat fent encàrrecs diaris de cura, acompanyament i suport.